Gottes Körper: Jüdische, christliche und pagane Gottesvorstellungen in der Antike Gebundene Ausgabe – 11. Mai 2016
Christoph Markschies macht in seinem glänzend geschriebenen Buch über die antiken Religionen mit einem erstaunlich fremdartigen Christentum bekannt, das tief in der Welt der heidnischen Gottesvorstellungen verwurzelt war. Er geht den Verbindungslinien zwischen den antiken Religionen nach und erklärt, warum sich erst im Mittelalter die bis heute geläufige Vorstellung von Gott als einem körperlosen Wesen durchgesetzt hat. Hat Gott einen Körper – und wenn ja, wie viele? In der Antike war jedenfalls auch für gebildete Christen ganz selbstverständlich, dass Gott, so wie die heidnischen Götter, einen Körper hat. Christoph Markschies zeigt, wie man sich den Körper Gottes konkret vorgestellt hat, verfolgt die philosophischen und theologischen Debatten darüber, besichtigt die antiken Tempel und geht den zahlreichen Bezügen zwischen dem christlichen und jüdischen Gott und den paganen Göttern nach. Daneben geht es immer wieder auch um den Menschen, seinen Körper, seine Seele und um die Heilkraft der Religion. Wer morgens gerne kalt duscht, sollte dieses bahnbrechende Buch mit seinem verstörend neuen Blick auf den christlichen Gott lesen.
Basically the point of the learned Markschies is that we have been too greatly influenced by Medieval thought to accept that Christians thought about god in a manner in keeping with pagan religions especially with regards to the question of whether god had a body.
Last edited by Secret Alias on Wed Apr 27, 2016 9:09 am, edited 2 times in total.
“Finally, from so little sleeping and so much reading, his brain dried up and he went completely out of his mind.”
― Miguel de Cervantes Saavedra, Don Quixote
Of course I know I would like this book because I think it will confirm or at least support my understanding that Christianity began as this Platonic Jewish religion which imagined/understood that the ideal Man came down to earth and was crucified for some mystical reason 49 or 50 years before the destruction of the temple.
“Finally, from so little sleeping and so much reading, his brain dried up and he went completely out of his mind.”
― Miguel de Cervantes Saavedra, Don Quixote
Although German is a funny language too. Consider Menschengestaltigkeit a 21 letter word! Do we have many 20+ letter words in English?
“Finally, from so little sleeping and so much reading, his brain dried up and he went completely out of his mind.”
― Miguel de Cervantes Saavedra, Don Quixote
It's an interesting subject. If spirits had bodies - and Paul is very clear about the point that they do - and if Christ was a spirit according to Paul, then how does it look like when Christ lives in Paul?
Secret Alias wrote:Although German is a funny language too. Consider Menschengestaltigkeit a 21 letter word! Do we have many 20+ letter words in English?
Well, if you can read original Greek manuscripts, you shouldn't have problems with breaking down 20 letter words
So, were there any counterrevolutionaries in the Jewish War? Just to use a 22 letter English word... . Of course, we could also switch to the topic of deinstitutionalization of the Jerusalem Temple priests, if you don't like plurals.
Gottes Körper: Jüdische, christliche und pagane Gottesvorstellungen in der Antike Gebundene Ausgabe – 11. Mai 2016
Christoph Markschies macht in seinem glänzend geschriebenen Buch über die antiken Religionen mit einem erstaunlich fremdartigen Christentum bekannt, das tief in der Welt der heidnischen Gottesvorstellungen verwurzelt war. Er geht den Verbindungslinien zwischen den antiken Religionen nach und erklärt, warum sich erst im Mittelalter die bis heute geläufige Vorstellung von Gott als einem körperlosen Wesen durchgesetzt hat. Hat Gott einen Körper – und wenn ja, wie viele? In der Antike war jedenfalls auch für gebildete Christen ganz selbstverständlich, dass Gott, so wie die heidnischen Götter, einen Körper hat. Christoph Markschies zeigt, wie man sich den Körper Gottes konkret vorgestellt hat, verfolgt die philosophischen und theologischen Debatten darüber, besichtigt die antiken Tempel und geht den zahlreichen Bezügen zwischen dem christlichen und jüdischen Gott und den paganen Göttern nach. Daneben geht es immer wieder auch um den Menschen, seinen Körper, seine Seele und um die Heilkraft der Religion. Wer morgens gerne kalt duscht, sollte dieses bahnbrechende Buch mit seinem verstörend neuen Blick auf den christlichen Gott lesen.
Basically the point of the learned Markschies is that we have been too greatly influenced by Medieval thought to accept that Christians thought about god in a manner in keeping with pagan religions especially with regards to the question of whether god had a body.
My 'translation' of a poor Google Translate translation -
Christoph Markschies makes it known in his brilliantly written book about how the ancient Christian religion was amazingly strangely deeply rooted in the world of pagan conceptions of God. He connects lines between the ancient religions to explain why a familiar idea of God as a disembodied beings prevailed until the Middle Ages. Does God have a body - and if so, how many? In ancient times it was certainly a matter of discourse for educated Christians that [their] God, like the pagan gods, had a body. Christoph Markschies shows how they imagined & concreted the body of God; pursuing the philosophical and theological debates, visiting the ancient temples with numerous references between the Christian and Jewish God and the pagan gods. In addition, it comes again and again to the people: his body, his soul and about the healing power of religion. Those who like showering cold in the morning, should read this groundbreaking book with his unsettling new look to the Christian God.