LE SALUT VIENT DES JUIFS (Jn 4,22),
ET NON DE SIMON LE MAGICIEN (Ac 8,9)
ET NON DE SIMON LE MAGICIEN (Ac 8,9)
Translation:
SALVATION IS FROM THE JEWS (Jn 4,22),
AND NOT FROM SIMON MAGUS (Ac 8,9)
AND NOT FROM SIMON MAGUS (Ac 8,9)
...but he could well title it as:
SALVATION IS FROM THE JEWS (Jn 4,22),
AND NOT FROM DOSITHEUS/THE SAMARITAN FALSE PROPHET SLAIN BY PILATE (Ac 8,9)
AND NOT FROM DOSITHEUS/THE SAMARITAN FALSE PROPHET SLAIN BY PILATE (Ac 8,9)
...without betraying minimally his view, since this is the conclusion of the article:
Quant à Jean-Baptiste opérant en Samarie, ce sont ses disciples qui lui disent là que tous vont à Jésus (Jn 3,26). Il s’agit alors simplement d’une manière de contrer Simon sur son terrain, car l’affirmation du Ps.-Clément que Simon était disciple de Jean-Baptiste est difficile à suivre, faute d’éléments probants. Incidemment, il faut observer qu’en Jn 8,48 les adversaires de Jésus le soupçonnent d’être Samaritain et d’avoir un démon, c’est-à-dire de n’être qu’un magicien.
L’ombre de Simon est encore là.
Ce Simon eut manifestement une influence considérable et menaçante, [30] et il fallait affirmer sans polémique que Jésus était plus grand. Les témoignages indépendants des Actes et de Justin le montrent, non moins que les traditions sur la postérité de son mouvement, qui s’est rattaché au gnosticisme, quoique sans doute artificiellement. Le récit de la Samaritaine de Jn 4 n’en témoigne pas directement, car il s’inscrit aisément dans la narration d’ensemble de l’évangile, mais il reçoit un éclairage nouveau si l’on restitue en arrière-plan les silhouettes de Simon et d’Hélène.
L’ombre de Simon est encore là.
Ce Simon eut manifestement une influence considérable et menaçante, [30] et il fallait affirmer sans polémique que Jésus était plus grand. Les témoignages indépendants des Actes et de Justin le montrent, non moins que les traditions sur la postérité de son mouvement, qui s’est rattaché au gnosticisme, quoique sans doute artificiellement. Le récit de la Samaritaine de Jn 4 n’en témoigne pas directement, car il s’inscrit aisément dans la narration d’ensemble de l’évangile, mais il reçoit un éclairage nouveau si l’on restitue en arrière-plan les silhouettes de Simon et d’Hélène.
The very important note [30] reads:
30 JOSÈPHE, AJ 18:85-86, rapporte, à la fin du règne de Tibère (mort en 37), l’affaire d’un mouvement samaritain écrasé abusivement par Pilate: un homme invitait tout le peuple à se rendre au Garizim pour voir les vases sacrés enterrés là par Moïse. L’information est imprécise, et il n’y a guère de rapprochements directs avec Simon au temps de Claude. On peut cependant imaginer que Josèphe fasse allusion à un prédécesseur de Simon, par exemple Dosithée-Nathanaël, quoique le personnage soit très mal connu. JUSTIN et IRÉNÉE l’ignorent ; PS.-CLÉMENT, Rec. 1.54, affirme que l’origine des doctrines sadducéennes (refus des Prophètes et négation de la résurrection) était l’enseignement du Samaritain Dosithée, suivi par Simon le Magicien ; selon 2.8, Dosithée aurait fondé une secte (ou un parti, αἵρεσις) après la mort de Jean-Baptiste. ORIGÈNE, C. Cels. 6.2 affirme qu’après Jésus Dosithée voulut persuader les Samaritains qu’il était le Messie annoncé par Moïse ; en 1.47 il l’a nommé avec JeanBaptiste, Theudas et Judas le Galiléen (cf. Ac 5,36-37), c’est-à-dire avec ceux que les Juifs ont cru à tort être le Christ. Sur Dosithée et l’origine des Dosithéens, cf. les données rassemblées par Paul CARBONARO, « Les Samaritains et la naissance du Pentateuque », RB 120 (2013), p. 42-71. Quant à Nathanaël disciple de Jésus, il était de Cana selon Jn 21,2, mais sa mise en scène est remarquable : Philippe, en l’invitant (Jn 1,45), parle de Jésus en faisant clairement allusion au nouveau Moïse de Dt 18,18 ; puis en le voyant, Jésus dit « Vois, en vérité (ἀληθῶς) un Israélite (hapax) chez qui il n’y a pas de ruse », comme s’il y avait eu un doute sur son identité (ni juif ni païen). On peut se demander s’il n’y a pas là un souvenir discret de Dosithée, dûment transformé : par le contexte, la scène est située en Galilée, mais et la présentation de Jésus par Philippe comme « fils de Joseph » (cf. Jos 24,32 : ossements de Joseph à Sichem), et ensuite l’allusion de Jésus au songe de Jacob-Israël (Jn 1,51 ; cf. Gn 28,10-17) suggèrent des attaches samaritaines, d’autant plus que Jacob était rusé…
My English translation of the entire passage plus the note:
As for John the Baptist active in Samaria, they are his disciples who tell him there that all the people go to Jesus (John 3:26). It is then simply a way to counter Simon on his ground, because the assertion of Pseudo-Clement that Simon was a disciple of John the Baptist is difficult to follow, for lack of probative elements. Incidentally, it should be noted that in John 8:48 the opponents of Jesus suspect him of being a Samaritan and of having a demon, i.e. of being only a magician.
The shadow of Simon is still there.
This Simon clearly had a considerable and threatening influence, [30] and it had to be claimed without controversy that Jesus was greater. The independent testimonies of Acts and Justin show this, no less than the traditions on the posterity of his movement, which was linked to Gnosticism, although probably artificially. The story of the Samaritan woman in John 4 does not bear direct witness to this, as it fits easily into the overall narrative of the gospel, but it receives new light if the figures of Simon and Helen are restored in the background.
The shadow of Simon is still there.
This Simon clearly had a considerable and threatening influence, [30] and it had to be claimed without controversy that Jesus was greater. The independent testimonies of Acts and Justin show this, no less than the traditions on the posterity of his movement, which was linked to Gnosticism, although probably artificially. The story of the Samaritan woman in John 4 does not bear direct witness to this, as it fits easily into the overall narrative of the gospel, but it receives new light if the figures of Simon and Helen are restored in the background.
The very important note [30] reads:
30 JOSEPHUS, AJ 18:85-86, reports, at the end of the reign of Tiberius (d. 37), the case of a Samaritan movement wrongly crushed by Pilate: a man invited all the people to go to Gerizim to see the sacred vessels buried there by Moses. The information is imprecise, and there is little direct connection with Simon in Claudius' time. It is conceivable, however, that Josephus is referring to a predecessor of Simon, for example Dositheus-Nathanael, although the character is very poorly known. JUSTIN and IRENEUS ignore him; PS.-CLÉMENT, Rec. 1.54, states that the origin of the Sadducean doctrines (rejection of the Prophets and denial of the resurrection) was the teaching of the Samaritan Dositheus, followed by Simon the Magician; according to 2.8, Dositheus is said to have founded a sect (or a party, αἵρεσις) after the death of John the Baptist. ORIGEN, C. Cels. 6.2 states that after Jesus Dositheus wanted to persuade the Samaritans that he was the Messiah announced by Moses; in 1.47 he named him with John the Baptist, Theudas and Judas the Galilean (cf. Acts 5.36-37), i.e., with those whom the Jews mistakenly believed to be the Christ. On Dositheus and the origin of the Dositheans, cf. the data gathered by Paul CARBONARO, "Les Samaritains et la naissance du Pentateuque", RB 120 (2013), p. 42-71.
As for Nathanael, a disciple of Jesus, he was from Cana according to John 21:2, but his setting is remarkable: Philip, in inviting him (John 1:45), speaks of Jesus with a clear allusion to the new Moses of Deut 18:18; then on seeing him, Jesus says "See, verily (ἀληθῶς) an Israelite (hapax) in whom there is no guile," as if there had been some doubt about his identity (neither Jew nor Gentile). One wonders if there is not a discreet memory of Dositheus here, duly transformed: by the context, the scene is set in Galilee, but and Philip's presentation of Jesus as "son of Joseph" (cf. Josua 24:32: Joseph's bones at Shechem), and then Jesus' allusion to the dream of Jacob-Israel (John 1:51; cf. Gen 28:10-17) suggest Samaritan links, especially as Jacob was cunning...
(my bold)
If even a Catholic prof as Nodet recognizes the historical "threat" of a confusion between the Christian Jesus and the Samaritan Dositheus, i.e. between the Christian Jesus and the false Samaritan prophet slain by Pilate, then the case is even more strong that Jesus had to be placed under Pilate because he, and not his Samaritan rival, had to pose as "a Prophet like Moses".