I would save only 3 ideas:
1) the idea that 1 Corinthians 2:6-8 can be interpreted as a crucifixion in outer space. This is true even if the passage is an interpolation, since curiously both the first proponent of the idea (the Dutch radical critic G.P. Bolland) and the last proponent of the idea (prof Arthur Droge) agree that it was not written by a historical Paul.
Dat er onder de sterren verschil van heerlijkheid is, blijkt in 1 Cor. 15: 41 'apostolische' vooronderstelling, en onmiskenbaar is de rechtstreeksche toepasselijkheid van de aangehaalde gnosis of theosophie op plaatsen als Eph. 2:2, 6:12, 1 Cor. 2:8, Col. 2:15 en 1 Tim. 3:16, die ons op de gedachte moeten brengen, dat de kruisiging des Heeren oorspronkelijk als het werk van archonten of planeetgeesten geschied is in de lucht.
(G.J. P. J. BOLLAND, De oorsprong der Grieksche wijsbegeerte, p. 79)
2) The idea that Barabbas is a caustic parody of the Marcion's Jesus Son of Father. Thanks to Couchoud/Stahl, and thanks also to Jean Magne:
Y a-t-il ironie dans le fait que les Juifs rejettent Jésus prétendu messie et réclament Jésus Barabbas, c'est-à-dire Jésus Fils du Père, que le sanhédrin a condamné comme blasphémateur? Le récit ne serait il pas plutôt la transposition d'une opposition à la messianisation, ou “christianisation”, du Seigneur Jésus, Fils de Dieu, au sein du mouvement qui plus tard, à Antioche, prendra le nom de christianisme?
(JEAN MAGNE, LA CRUCIFIXION: Polémique anti-juive et Mythe Gnostique, p. 5)
This gives also a moral teaching: the human malice is very enormous, if even the mere fruit of a caustic parody figures in a religious text! Imagine if in a thousand years a new bible will show Brian of Nazareth as opponent of the principal hero of the story!
3) the idea that the Samaritan false prophet slain by Pilate is Dositheus. This idea (argued optimally by prof Etienne Nodet, by prof Samuel Krauss and other people) would seem to be marginal and secondary, nevertheless it gives the simplest explanation in absolute terms about why the Gospel Jesus was placed just under Pilate (and not under a different ruler): because it was necessary to affirm without controversy that Jesus posed historically under Pilate as "a Prophet like Moses"", and not the Samaritan rival Dositheus, contra veritatem, pro veritate.
On pourrait évidemment penser qu'il y a eu deux messies tués sous Ponce-Pilate mais, quoique possible, le fait est peu probable et serait nouveau; il serait d'ailleurs étonnant que — de ces deux messies (Jean-Theudas et Jésus) — Josèphe ne cite que le premier avec, meme, des détails précis et vraisemblables tandis que les évangiles parlent à peine de la mort de Jean et donnent de la Passion de Jésus un récit dont les détails sont purement mythiques.
(Georges Ory, La Samarie, patrie d'un Messie..., Cahiers du Cercle Ernest Renan, 3/11, p. 16)
Signed by me today.
Giuseppe Ferri.