Here is what the Russian theologian Lopukhin has to say about the possible contradiction between Luke, Matthew, and Acts, wherein it looks like Luke has Jesus show up on Day 1 to give a series of Monologues, thus ruling out Matthew's Galilean appearances by saying to stay in Jerusalem, and wherein it looks like Jesus ascends that same day, thus ruling out the 40 days in Acts before the Ascension:
In case someone wishes to check my translation, in the original Russian, Lopukhin wrote:This appearance [on the first day in Luke], which also is mentioned by the evangelist Mark (Mk. 16 ending), Is the same that John the Evangelist depicted as divided into two parts: first, the ten disciples without Thomas, and the second appearance, which took place 8 days after the first appearance - the second one was seen by Doubting Thomas. Luke connects both appearances at the same time because the appearances are similar in properties and purpose.
[Note how verse 44 partway through the monologues says:] "And he said to them" (verse 44). Many commentators believe (eg. Keighley) that between the 43rd and 44th verses there should be considered a gap in time, and that in the 44th verse one can see that there begins a story about a new appearance of Christ, or else that it is a presentation of all the speeches by Christ spoken after His resurrection. But there is no doubt that the account of Jesus' first resurrection appearance would stop by the 44th verse would end unfinished, if Christ did not give the apostles the statements of clarification that begin with the 44th verse. Therefore, it is more correct to think that in verse 44 the evangelist is still relating shows the appearance that occurred on the first evening of the resurrection.
[Note how verse 49 partway through the monologues says:] "You stay in the city." If the 49th verse is connected to the previous speech of Christ (in Jesus' first appearance after the Resurrection to the apostles gathered there), it would mean that the apostles were instructed not to leave Jerusalem until the descent of the Holy Spirit upon them. Since that interpretation would eliminated all the appearances of Christ that were in Galilee, which were reported by the Evangelists Matthew and John, some commentators saw in this speech (in verse 49) the beginning of a description of the last appearance of Christ to the disciples, which was on the day of the Ascension. Thus, between the 48th and 49th verses, the commentators believed that there was an interval of 40 days. They concluded that if it is read the other way, the Gospel narratives don't agree, and that other ways of reconciling the texts are not credible. So the commentators supposed that starting with the 49th verse, Luke's description of the last manifestation of Christ to the apostles begins. Consequently, the evangelist Luke in his Gospel describes only two appearances of Christ to the Apostles: the first being on the day of resurrection (verses 36-48) and the last being on the day of the ascension (verses 49-51).
Это явление, о котором упоминает также евангелист Марк (Мк. 16и сл.), есть то же самое, которое евангелист Иоанн изображает как разделенное на два: первое, бывшее десяти ученикам, без Фомы, и второе, имевшее место 8 дней спустя после первого, бывшее для уверения Фомы. Евангелист Лука соединяет оба эти явления в одно, потому что они одинаковы по свойству и цели.
«И сказал им» (стих 44). Многие толкователи полагают (см. например, у Кейля), что между 43-м и 44-м стихами должен быть промежуток во времени, что в 44-м стихе начинается или рассказ о новом явлении Христа, или же изложение всех речей Христовых, сказанных Им по воскресении. Но нет сомнения, что изображенное до 44-го стиха явление Христа остановилось бы, так сказать, незавершенным, если бы Христос тогда не сообщил апостолам тех разъяснений, какие идут именно с 44-го стиха. Поэтому правильнее будет полагать, что пока евангелист изображает еще явление, имевшее место в вечер воскресения.
«Вы же оставайтесь в городе Иерусалиме». Если 49-й стих соединять с предшествующей речью Христа, то выходит, что апостолы не должны были оставлять Иерусалима до сошествия на них Святого Духа. Так как в таком случае вовсе устраняются явления Христа, бывшие в Галилее, о которых сообщают евангелисты Матфей и Иоанн, то некоторые толкователи видели здесь начало описания последнего явления Христа ученикам, бывшего в день вознесения. Таким образом, между 48-м и 49-м стихами полагают промежуток в 40 дней. Ввиду того, что иного способа соглашения евангельских повествований не находится — другие способы примирения не заслуживают доверия, — остается принять именно такое предположение, что с 49-го стиха начинается описание последнего явления Христа апостолам. Значит, евангелист Лука в своем Евангелии описывает только два явления Христа апостолам: первое — в день воскресения (стихи 36—48) и последнее — в день вознесения (стихи 49—51).