Traditional Israelite Customs of Sharing Children in Common and Plato

Discussion about the Hebrew Bible, Septuagint, pseudepigrapha, Philo, Josephus, Talmud, Dead Sea Scrolls, archaeology, etc.
Post Reply
User avatar
Secret Alias
Posts: 13584
Joined: Sun Apr 19, 2015 8:47 am

Traditional Israelite Customs of Sharing Children in Common and Plato

Post by Secret Alias »

From a recent post by Benyamim Tsadaka

מנהגי הטהרה והטומאה בימינו בקרב הישראלים שמרים

מאת: בנימים צדקה

פשוטו של הכתוב

בחיי היום יום מקפידים הישראלים השומרונים על דברי הכתוב כפשוטו. נוהג זה מחזק יחסי שכנות לטובים ביותר, כאשר השכנה מטפלת בילדי האשה בארבעים ואחד ימי ההפרדה אחרי הולדת בן, ובשמונים ימי ההפרדה אחרי בת.

ההפרדה היא מוחלטת, וכך היולדת תעשה לשכנתה כשתלד. אם אין שכנה להתחלף איתה, ממלא הבעל את התפקיד והופך להיות אם הבית, כי כאמור, ההפרדה היא מוחלטת.

זה יחזק מאד את היחסים בין בעל לאשתו כאשר הוא מודע לצרכי אשתו ולמעשיה בשאר הימים.

קשר זה מתחזק מאד בשבעת ימי הנידה החודשיים, כאשר כמו בימים אחרי לידה, הבעל הופך למשך שבעה ימים לאם הבית בתפקוד מלא. הוא מודע לגמרי למה שעושה אשתו בבית בשאר ימי החודש. זה מוריד הרבה מהמתח הטבעי בין בני הזוג. רוב ימיהם הם חיים בשלום המטופח ע"י החלוקה בנטל עבודות הבית.

בדורות האחרונים החליפו הבתים את האהלים והוכנו כל האביזרים המאפשרים מים זורמים לשתייה, שטיפה ורחצה.

את מקום האהל הנפרד בו היו יושבות הנידות במשך שבעה ימים, 41 יום ו-80 יום, החליף חדר נפרד בבית עם שירותים נפרדים. המקווה הציבורי בחצר בין האהלים או הבתים לפני הכנסת אמצעי הרחצה והשטיפה, החליף אמבט הרחצה הפרטי הגדול. הנידה או היולדת משתמשת במתקן הרחצה על בסיס עיקרון המים החיים הזורמים.

הנידה או היולדת ממלאים את אמבט הרחצה [האמבט הרגיל או האמבט היפני [ג׳קוזי] במים פושרים עד חמים, אחרי כן היא מפעילה את הברז ומסירה את המגופה מתחתית האמבט להבטיח זרימת מים חיים. היולדת/הנידה טובלת במים הזורמים בכל גופה מכפות רגליה עד ראשה, ללא בגדיה הנטבלים בנפרד לפני טבילתה. בעזרת בעלה או שכנתה הם שולים את הבגדים מן המים. כך בתום ימי הנידה, 41 או 80 הימים. בשאר ימי הנידה, אין צורך בטבילה ואפשר להסתפק במקלחת מדי יום.

אם המשפחה מעדיפה למול את הבן כשהוא טהור. מטבילים אותו במים, ומחזירים אותו לחיק אמו בתום הטכס, לאחר מילתו.

אם לאשה יש ספק בנידתה, היא צריכה להתייעץ עם הכהן, שיפסוק לטהרתה או לטומאתה. לרוב די בהחלטת הרופא.

סיכום - מצוות אלה הם מצוות חיים. ההפרדה המוחלטת למשך 7, 41, 80 ימים גורמת לחיזוק יתר של המשפחה. לכן יש לעודד את שמירת המצוות האלה בכל עת למען שלמותה של הקהילה כולה.

הפרדה מוחלטת

אין ספק כי ההפרדה תוך טיפולם של כל בני הבית ביולדת או בנידה, גורמים לחיזוק הקשר המשפחתי ומקטינים כמעט לאפס את הסיכוי לגירושין. זו גם אחת הסיבות למיעוט מקרי הגירושין בקרב הישראלים השמרים, פחות מעשרה במאה השנים האחרונות.

חיזוק הקשר בין הבעל לאשה כתןצאה מכך שהבעל ממלא את תפקידיה של האשה בכל ימי ההפרדה השונים, מתהדק יותר כשהזוג מפנקים את עצמם בנופש או ב״ירח דבש״ ארוך בסיום תקופת ההפרדה אחרי כל לידה.

בנימים צדקה
User avatar
Secret Alias
Posts: 13584
Joined: Sun Apr 19, 2015 8:47 am

Re: Traditional Israelite Customs of Sharing Children in Common and Plato

Post by Secret Alias »

The customs of purity and impurity today among Israelis are preserved

By: Binyamim Tzedaka

The simplicity of the scripture

In everyday life, the Samaritan Israelis take the words of Scripture literally. This practice strengthens neighborly relations to the best, with the neighbor caring for the woman's children for forty - one days of separation after the birth of a son, and for eighty days of separation after a daughter.

The separation is complete, and so the midwife will do to her neighbor when she gives birth. If there is no neighbor to replace with, the husband fills the role and becomes the mother of the house, because as stated, the separation is complete.

This will greatly strengthen the relationship between a husband and wife when he is aware of his wife's needs and actions the rest of the day.

This bond is greatly strengthened during the seven monthly days of nida, when as in the days after birth, the husband becomes for seven days the mother of the house in full function. He is fully aware of what his wife is doing at home the rest of the month. It lowers a lot of the natural tension between the couple. Most of their days they live in peace nurtured by sharing the burden of housework.

In recent generations, the houses have replaced the tents and all the accessories have been prepared that allow running water for drinking, rinsing and bathing.

The separate tent where the movers would sit for seven days, 41 days and 80 days, was replaced by a separate room in the house with separate toilets. The public mikveh in the yard between the tents or houses before the introduction of the means of bathing and rinsing, replaced the large private bath. The nida or midwife uses the bathing facility based on the principle of running living water.

The nida or midwife fills the bathtub [regular bath or Japanese bath [Jacuzzi] with lukewarm to warm water, then turns on the tap and removes the faucet from the bottom of the bath to ensure the flow of living water. The midwife immerses in the water that flows throughout her body from her feet to her head, without her clothes being dipped separately before her baptism. With the help of her husband or neighbor, they remove the clothes from the water. Thus at the end of the days of niddah, 41 or 80 days. During the rest of the niddah, there is no need for immersion and you can make do with a shower every day.

If the family prefers to face the son when he is pure. Baptize him in the water, and return him to his mother's lap at the end of the ceremony, after his circumcision.

If a woman has doubts about her exile, she should consult the priest, who will rule on her purity or impurity. Usually the doctor's decision is enough.

Summary - These commandments are the commandments of life. The complete separation for 7, 41, 80 days causes over-strengthening of the family. Therefore the observance of these commandments should be encouraged at all times for the sake of the integrity of the whole community.

Total segregation

There is no doubt that separation while caring for all members of the household in childbirth or childbirth, strengthens the family bond and reduces almost the chance of divorce. This is also one of the reasons for the small number of divorce cases among conservative Israelis, less than ten in the last hundred years.

The strengthening of the relationship between the husband and wife as a result of the husband fulfilling the role of the wife on all the different days of separation, becomes more intense when the couple pampers themselves on vacation or a long "honeymoon" at the end of the separation period after each birth.
Post Reply